عدالت adalet

عدالت adalet

قانون تجارت بخش دهم

ماده 174- طرح اعلاميه پذيره نويسي مذكور در ماده 173 بايد به امضاي دارندگان امضاي مجاز شركت رسيده و مشتمل بر نكات زير باشد:

1. نام و شماره ثبت شركت.

2. موضوع شركت و نوع فعاليتهاي آن.

3. مركز اصلي شركت و درصورتي كه شركت شعبي داشته باشد نشاني شعب آن.

4. درصورتي كه شركت براي مدت محدود تشكيل شده باشد تاريخ انقضاء مدت آن.

5. مبلغ سرمايه شركت قبل از افزايش سرمايه.

6. اگر سهام ممتاز منتشر شده باشد تعداد و امتيازات آن.

7. هويت كامل اعضاء هيئت مديره و مدير عامل شركت.

8. شرايط حضور و حق رأي صاحبان سهام در مجامع عمومي.

9. مقررات اساسنامه راجع به تقسيم سود و تشكيل اندوخته و تقسيم دارائي.

10. مبلغ و تعداد اوراق قرضه قابل تبديل به سهم كه شركت منتشر كرده است و مهلت و شرايط تبديل اوراق قرضه به سهم.

11. مبلغ بازپرداخت نشده انواع ديگر اوراق قرضه اي كه شركت منتشر كرده است و تضمينات مربوط به آن.

12. مبلغ ديون شركت و همچنين مبلغ ديون اشخاص ثالث كه توسط شركت تضمين شده است.

13. مبلغ افزايش سرمايه.

14. تعداد و نوع سهام جديدي كه صاحبان سهام با استفاده از حق تقدم خود تعهد كرده اند.

15. تاريخ شروع و خاتمه مهلت پذيره نويسي.

16. مبلغ اسمي و نوع سهامي كه بايد تعهد شود و حسب مورد مبلغ اضافه ارزش سهم.

17. حداقل تعداد سهامي كه هنگام پذيره نويسي بايد تعهد شود.

18. نام بانك و مشخصات حساب سپرده اي كه وجوه لازم بايد در آن پرداخته شود.

19. ذكر نام روزنامه كثيرالانتشاري كه اطلاعيه ها و آگهي هاي شركت در آن نشر مي شود.

ماده 175- آخرين ترازنامه و حساب سود و زيان شركت كه به تصويب مجمع عمومي رسيده است بايد ضميمه طرح اعلاميه پذيره نويسي سهام جديد به مرجع ثبت شركتها تسليم گردد و درصورتي كه شركت تا آن موقع ترازنامه و حساب سود و زيان تنظيم نكرده باشد اين نكته بايد در طرح اعلاميه پذيره نويسي قيد شود.

ماده 176- مرجع ثبت شركتها پس از وصول طرح اعلاميه پذيره نويسي و ضمائم آن و تطبيق مندرجات آنها با مقررات قانوني اجازه انتشاراعلاميه پذيره نويسي سهام جديد را صادر خواهد نمود.
ماده 177- اعلاميه پذيره نويسي سهام جديد بايد علاوه بر روزنامه كثيرالانتشاري كه آگهي هاي شركت در آن نشر مي گردد اقلاً در دو روزنامه كثيرالانتشار ديگر آگهي شود و نيز در بانكي كه تعهد سهام در نزد آن بعمل مي آيد در معرض ديد علاقمندان قرار داده شود. در اعلاميه پذيره نويسي بايد قيد شود كه آخرين ترازنامه و حساب سود و زيان شركت كه به تصويب مجمع عمومي رسيده است در نزد مرجع ثبت شركتها و در مركز شركت براي مراجعه علاقمندان آماده است.
ماده 178- خريداران ظرف مهلتي كه در اعلاميه پذيره نويسي سهام جديد معين شده است و نبايد از دو ماه كمتر باشد به بانك مراجعه و ورقه تعهد سهام را امضاء كرده و مبلغي را كه بايد پرداخته شود تأديه و رسيد دريافت خواهند كرد.

ماده 179- پذيره نويسي سهام جديد به موجب ورقه تعهد خريد سهم كه بايد شامل نكات زير باشد بعمل خواهد آمد:

1. نام و موضوع و مركز اصلي و شماره ثبت شركت.

2. سرمايه شركت قبل از افزايش سرمايه.

3. مبلغ افزايش سرمايه.

4. شماره و تاريخ اجازه انتشار اعلاميه پذيره نويسي سهام جديد و مرجع صدور آن.

5. تعداد و نوع سهامي كه مورد تعهد واقع مي شود و مبلغ اسمي آن.

6. نام بانك و شماره حسابي كه بهاي سهم در آن پرداخته مي شود.

7. هويت و نشاني كامل پذيره نويس.

ماده 180- مقررات مواد 14 و 15 اين قانون در مورد تعهد خريد سهم جديد نيز حاكم است.

ماده 181- پس از گذشتن مهلتي كه براي پذيره نويسي معين شده است و درصورت تمديد بعد از انقضاي مدت تمديد شده هيئت مديره حداكثر تا يكماه به تعهدات پذيره نويسان رسيدگي كرده و تعداد سهام هر يك از تعهدكنندگان را تعيين و اعلام و مراتب را جهت ثبت و آگهي به مرجع ثبت شركتها اطلاع خواهد داد.

هرگاه پس از رسيدگي به اوراق پذيره نويسي مقدار سهام خريداري شده بيش از ميزان افزايش سرمايه باشد هيئت مديره مكلف است ضمن تعيين تعداد سهام هر خريدار دستور استرداد وجه سهام اضافه خريداري شده را به بانك مربوط بدهد.

182- هرگاه افزايش سرمايه شركت تا نه ماه از تاريخ تسليم طرح اعلاميه پذيره نويسي مذكور در ماده 174 به مرجع ثبت شركتها به ثبت نرسد به درخواست هر يك از پذيره نويسان سهام جديد مرجع ثبت شركت كه طرح اعلاميه نويسي به آن تسليم شده است گواهينامه اي حاكي از عدم ثبت افزايش سرمايه شركت صادر و به بانكي كه تعهد سهام و تأديه وجوه در آن بعمل آمده است ارسال مي دارد تا اشخاصي كه سهام جديد را پذيره نويسي كرده اند به بانك مراجعه و وجوه پرداختي خود را مسترد دارند. در اين صورت هرگونه هزينه اي كه براي افزايش سرمايه شركت پرداخت يا تعهد شده باشد به عهده شركت قرار مي گيرد.

ماده 183- براي ثبت افزايش سرمايه شركتهاي سهامي خاص فقط تسليم اظهارنامه به ضميمه مدارك زير به مرجع ثبت شركتها كافي خواهد بود.

1. صورت جلسه مجمع عمومي فوق العاده كه افزايش سرمايه را تصويب نموده و يا اجازه آن را به هيئت مديره داده است و درصورت اخير صورت جلسه هيئت مديره كه افزايش سرمايه را مورد تصويب قرار داده است.

2. يك نسخه از روزنامه اي كه آگهي مذكور در ماده 196 اين قانون در آن نشر گرديده است.

3. اظهارنامه مشعر بر فروش كليه سهام جديد و درصورتي كه سهام جديد امتيازاتي داشته باشد بايد به شرح امتيازات و موجبات آن در اظهارنامه قيد شود.

4. درصورتي كه قسمتي از افزايش سرمايه بصورت غيرنقد باشد بايد تمام قسمت غيرنقد تحويل گرديده و با رعايت ماده 82 اين قانون به تصويب مجمع عمومي فوق العاده رسيده باشد مجمع عمومي فوق العاده در اين مورد با حضور صاحبان سهام شركت و پذيره نويسان سهام جديد تشكيل شده و رعايت مقررات مواد 77 لغايت 81 اين قانون در آن قسمت كه به آورده غيرنقد مربوط مي شود الزامي خواهد بود و يك نسخه از صورت جلسه مجمع عمومي فوق العاده بايد اظهارنامه مذكور در اين ماده ضميمه شود.

تبصره- اظهارنامه هاي مذكور در اين ماده بايد به امضاء كليه اعضاء هيئت مديره رسيده باشد.

ماده 184- وجوهي كه به حساب افزايش سرمايه تأديه مي شود بايد در حساب سپرده مخصوصي نگاهداري شود تأمين و توقيف و انتقال وجوه مزبور به حساب هاي شركت ممكن نيست مگر پس از به ثبت رسيدن افزايش سرمايه شركت.

ماده 185- درصورتي كه مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام افزايش سرمايه شركت را از طريق تبديل مطالبات نقدي حال شده اشخاص از شركت تصويب كرده باشد سهام جديدي كه در نتيجه اينگونه افزايش سرمايه صادر خواهد شد با امضاء ورقه خريد سهم توسط طلبكاراني كه مايل به پذيره نويسي سهام جديد باشند انجام مي گيرد.

ماده 186- در ورقه خريد سهم مذكور در ماده 185 نكات مندرج در بندهاي 1 و 2 و 3 و 5 و 7 و 8 ماده 179 بايد قيد شود.

ماده 187- در مورد ماده 185 پس از انجام پذيره نويسي بايد در موقع به ثبت رسانيدن افزايش سرمايه در مرجع ثبت شركتها صورت كاملي از مطالبات نقدي حال شده، بستانكاران پذيره نويس را كه به سهام شركت تبديل شده است به ضميمه رونوشت اسناد و مدارك حاكي از تصفيه آنگونه مطالبات كه بازرسان شركت صحت آن را تأييد كرده باشند همراه با صورت جلسه مجمع عمومي فوق العاده و اظهارنامه هيئت مديره مشعر بر اينكه كليه اين سهام خريداري شده و بهاي آن دريافت شده است به مرجع ثبت شركتها تسليم شود.

ماده 188- در موردي كه افزايش سرمايه از طريق بالابردن مبلغ اسمي سهام موجود صورت مي گيرد كليه افزايش سرمايه بايد نقداً پرداخت شود و نيز سهام جديدي كه در قبال افزايش سرمايه صادر مي شود هنگام پذيره نويسي بر حسب مورد كلاً پرداخت يا تهاتر شود.

ماده 189- علاوه بر كاهش اجباري سرمايه مذكور در ماده 141 مجمع عمومي فوق العاده شركت مي تواند به پيشنهاد هيئت مديره در مورد كاهش سرمايه شركت بطور اختياري اتخاذ تصميم كند مشروط بر آنكه بر اثر كاهش سرمايه به تساوي حقوق صاحبان سهام لطمه اي وارد نشود و سرمايه شركت از حداقل مقرر در ماده 5 اين قانون كمتر نگردد.

تبصره- كاهش اجباري سرمايه از طريق كاهش تعداد يا مبلغ اسمي سهام صورت ميگيرد و كاهش اختياري سرمايه از طريق كاهش بهاي اسمي سهام به نسبت متساوي و رد مبلغ كاهش يافته هر سهم به صاحب آن انجام مي گيرد.

ماده 190- پيشنهاد هيئت مديره راجع به كاهش سرمايه بايد حداقل چهل و پنج روز قبل از تشكيل مجمع عمومي فوق العاده به بازرس يا بازرسان شركت تسليم گردد. پيشنهاد مزبور بايد متضمن توجيه لزوم كاهش سرمايه و همچنين شامل گزارش درباره امور شركت از بدو سال مالي در جريان و اگر تا آن موقع مجمع عمومي نسبت به حسابهاي سال مالي قبل تصميم نگرفته باشد حاكي از وضع شركت از ابتداي سال مالي قبل باشد.

ماده 191- بازرس يا بازرسان شركت پيشنهاد هيئت مديره را مورد رسيدگي قرار داده و نظر خود را طي گزارش به مجمع عمومي فوق العاده تسليم خواهد نمود و مجمع عمومي پس از استماع گزارش بازرس تصميم خواهد گرفت.

ماده 192- هيئت مديره قبل از اقدام به كاهش اختياري سرمايه بايد تصميم مجمع عمومي را درباره كاهش حداكثر ظرف يك ماه در روزنامه كثيرالانتشاري كه آگهي هاي مربوط به شركت در آن نشر مي گردد آگهي كند.

ادامه مطلب در بخش یازدهم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: جمعه 9 فروردين 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM